16.10.2019

Reiseledere fra RSD: Profesjonelle med hjerte og forstand

Hva er så spesielt med reiseledere fra RSD? Hvorfor er det først og fremst dem som garanterer den høye kvaliteten på turene våre og som sikrer suksessen til RSD, studiereisearrangøren som også inkluderer TSS?
Trylleformelen lyder: Høy kompetanse + stor menneskelighet = sterke personligheter. Og dermed også best mulig omsorg for de reisende.
Vi har snakket med noen av de i alt 500 kollegene som jobber som reiseledere for oss over hele verden. Vi har samlet representative utsagn over hva de setter pris på med TSS og gjestene deres, og fremfor alt hva de forventer av seg selv.

Hvilke ambisjoner har reiselederne?

Formidle omfattende kunnskap på en god måte, alltid være til stede som følgesvenn, vise begeistring, le sammen med gjestene, organisere en liten feiring for nygifte ferierende: Slike pretensjoner er det som ansporer reiselederne våre.

Adil Boughaleb leder reisegrupper gjennom Marokko for oss. Han sier;

“Vår oppgave er ikke bare å prate og lede. Vi vil alltid være den fremste samtalepartneren for gjestene våre i alle ting. Det krever ikke bare fagkompetanse og erfaring, men også stort engasjement og mye tålmodighet.”

Hvordan et slikt engasjement kan se ut i praksis, forteller en av reiselederne våre på Sri Lanka, Lalit Aryatilake, om:

“Etter innsjekkingen på hotellet venter jeg alltid en halv times tid i resepsjonen. Og om en av gjestene skulle ha noe å spørre om, gjør jeg mitt beste.”

RSD-reiseledere er problemløsere i alle livssituasjoner. Om det er en gjenglemt brille, et mistet pass eller en annen hendelse: De er der med det samme.

Dilem Emin på Nord-Kypros forteller:

“Jeg husker en dame fra England som hadde mistet passet sitt. Vi skrev en tapsmelding og dro til ambassaden for å få et midlertidig reisepass. Det var knapt med tid, men vi nådde flyet hjem. Hun hadde tårer i øynene av takknemlighet. Da jeg var på besøk i England, møtte hun meg på flyplassen. Og denne gangen var det hun som var min reiseleder.”

RSD-reiseledere er alltid fagutdannede, erfarne profesjonelle. Mange har universitetseksamen, for eksempel i historie eller germanistikk, arkeologi eller turisme. De behersker selvsagt språkene både til de ferierende og i landet de reiser i. Eksempelvis behersker vår velutdannede israelske reiseleder Danny Tamuz ikke bare tysk og engelsk, men også hebraisk og arabisk.

Hva er det RSD-gjester først og fremst bør ha med seg hjem fra turen?

Det erklærte målet for enhver engasjert RSD-reiseleder er å by gjestene på unike ferieopplevelser og utelukkende fantastiske dager. For eksempel for Charlotte Schweickerdt, reiseleder for RSD i Sør-Afrika:

“Det rører meg hver eneste gang å se sinnsbevegelsen hos gjestene mine når vi kjører inn i Krüger nasjonalpark og de får se elefanter og løver for første gang. Eller forbauselsen over den herlige Blyde Canyon, eller hvordan mange av gjestene våre nyter maten og gjestfriheten. Når en av de reisende så kommer til meg og forteller at vedkommende har forelsket seg i Sør-Afrika, føler jeg at jeg har nådd et stort mål som reiseleder.”

Våre reiseledere Andreas Foundoulis og İrini Kastellianaki på Kreta sier:

„Så snart sightseeing-programmet er over på slutten av en utflukt og vi ser på de lyse ansiktene til våre gjester, vet vi: I dag har de opplevd nok en spesiell dag.”

Hva er det reiselederne setter pris på hos RSD-gjestene?

De verdsetter at RSD-gjestene er velinformerte og godt forberedt for reisen. At de er interessert i landet og folket de besøker. At stemningen i RSD-reisegruppen er god. Ganske enkelt: At RSD-gjestene er et sympatisk reisefølge. Reiseleder Charlotte Schweickerdt fra Sør-Afrika oppsummerer det slik:

“Jeg arbeider gjerne med erfarne mennesker, for de kan jeg alltid lære noe av. For meg er de jordens salt. Det er gjester som har arbeidet hardt for å komme dit de er nå.”

Om turistene med små gester viser at de verdsetter engasjementet til reiselederne, blir også satt pris på. Anerkjennelse blir alltid verdsatt, også av reiseleder Dilem Emin på Nord-Kypros:

“For meg var en uforglemmelig opplevelse når hele reisegruppen sang for meg den siste feriedagen i amfiteatret i den antikke byen Soli!”

Og vår kinesiske reiseleder Tiejun Sun forteller:

“Hvis du virkelig har gjort store anstrengelser, vil gjestene rose deg fra hjertet. Kanskje har de øvd inn en avskjedssang eller et dikt, eller de gir deg ganske enkelt en klem. Det berører meg. Da vet jeg  at de vender lykkelige hjem fra reisen. 

Hva er det reiselederne setter pris på hos RSD?

Sentralt styrt, med pålitelige partnere og topp infrastruktur på alle områder. Med denne konsekvente strategien skaper RSD profesjonelle, kollegiale rammer for sine reiseledere. Resultatet er et problemløst og svært harmonisk samarbeid.

RSD-reiselederne setter pris på å arbeide for en sterk partner som har godt rykte som reisearrangør i landet. De liker at RSD alltid involverer dem ved å holde dem oppdatert og godt informert. De stoler på den profesjonelle organisasjonen i reiseområdene, og på teamarbeidet. Spesielt hvis uvær eller ulykker krever rask handling og perfekt koordinering. Dermed kan bestilte programsekvenser gjennomføres selv

under vanskelige forhold. Bud nummer én er alltid: gjestenes sikkerhet.

Recep Yavuz er sjef for NBK-Touristic, som holder til i Antalya i Tyrkia. Han koordinerer blant annet arbeidet til en lang rekke reiseledere for Kypros for RSD. Som profesjonell vet han av lang erfaring:

“Vi er forberedt på alt, fra uvær til flyforsinkelser. Operasjonsgruppen planlegger hvordan dagen skal forløpe. De lager nøyaktige tidsplaner for bussene. De bestemmer også hvor lenge hver reisegruppe skal være i et museum eller på en båttur. For alle uventede situasjoner – for eksempel om man ikke når et fly – har vi en løsning. Hos oss har ikke en eneste gjest noen sinne kommet for sent til en reise.”

Mange av reiselederne våre har følelsen av å være en “riktig familie” sammen med RSD. Hva de også setter pris på: RSD-gjestene kommer fra mange land. De er fremfor alt informerte og nysgjerrige. De verdsetter og anerkjenner god veiledning. Reiselederen våre er derfor ikke spesielt forundret over at det er så mange stamkunder blant gjestene – folk som stadig reiser ut i verden med RSD, og kommer lykkelige hjem igjen.


Tilbake til oversikten

Forstørrelse: